Menu Statistics
Right Bottom Statistics

Right Bottom

Forums

Autismus

 

Autismus

Příspěvekod administrator » úte 02. led 2018 12:33:17

Son – rise program se snaží dívat na autismus zevnitř, snaží se absolutně přijmout
postižené dítě se všemi jeho nedostatky.


Mezi principy Son – rise programu patří:

1. „joining“ – připojení se k aktivitám dítěte jako je točení, běhání, kývání,
vydávání různých zvuků apod. nejde o pouhé kopírování aktivit dítěte, ale o
upřímný zájem o jeho svět. To nám pomáhá při vytvoření vztahu s dítětem.

2. motivace – dítě musí jasně vidět užitek, který z dané činnosti má. Program dítě
učí s pomocí jeho oblíbených aktivit, materiální odměna ve formě sladkosti je
vzhledem k dietě krajně nevhodná.

3. Son – rise program učí dítě pouze v momentě, kdy je ono interaktivní, tzn. kdy
s ním máme delší oční či fyzický kontakt.

4. energie a nadšení pro hru

5. bezpředsudkový a optimistický přístup k dítěti – program neklade limity, naopak se optimismem snaží maximalizovat příjemný pocit a radost klienta.

6. rodič jako hlavní vedoucí programu – rodiče své dítě znají ze všech nejvíc, proto nejlépe vědí, co jejich dítěti vyhovuje a co ne. Vzhledem k časové náročnosti Son – rise programu (plnohodnotná péče 8 – 12 hodin denně) je však nutné zapojit i jiné terapeuty dobrovolníky.

7. vytvoření bezpečného prostředí bez rozptylujících podnětů – snažíme se
odstranit všechny rušivé vedlejší podněty, aby se dítě mohlo lépe soustředit.

Son – rise program je znám v 66 zemích světa, je vhodný nejen pro děti
s autismem, ale i pro děti s DMO, Downovým syndromem, Rettovým syndromem a
dalšími vadami. Nemá žádné věkové omezení.
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus Son – rise program

Příspěvekod administrator » čtv 01. úno 2018 16:49:25

Obrázek
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus Son – rise program

Příspěvekod administrator » čtv 01. úno 2018 16:51:19

Autismus – Meltdown a shutdown

Dva termíny, které je dobře znát a rozumět jim – Meltdown a Shutdown, často nesprávně souborně překládané slovem záchvat.

Meltdown (autistická krize)
– je nejčastěji důsledkem přehlcení nebo smyslového přetížení a může se projevovat souborem kompenzačních chování – křikem, neřízeným pohybem, stimmingem, sebepoškozováním, atp. Smyslem meltdownu je kompenzace přehlcení.

Co samotní autisté doporučují dělat v případě meltdownu:

•Schovejte se pod těžkou peřinu nebo více přikrývek. Řadě lidí opravdu pomáhá uklidňující tlak. Takto vznikl i pověstný objímací stroj Temple Grandin. Někdy se doporučují váhové vesty, ale jen na chvíli.

•Snažte se najít bezpečné místo, jako je domov. Veřejný prostor není bezpečným místem, je lepší se třeba stáhnout na toaletu.

•Napijte se vody nebo čaje, což vám pomůže k prohloubení dechu, které může vést ke zklidnění.

•Poslouchejte oblíbenou hudbu a u toho se pohupujte dle potřeby.

•Pusťte si oblíbený film, u kterého se pohupujte. Klidně si u toho i hrajte s nějakou stimovací hračkou.

•Hrajte si s oblíbenou stimovací hračkou, jako jsou provázky, vplétací kroužky, omalovánky a plyšáci.

•Pomazlete se s něčím jemným.

•Masírujte se terapeutickým hřebenem – vhodná alternativa k těžké přikrývce, pokud jste venku.

•Jděte se projít nebo houpat na houpačce.

•Kousejte kousátko.

Všimněte si, že zde není nic o tom, že člověk v meltdownu by se měl tahat, mělo by se na něj křičet nebo by se měl nějak fyzicky omezovat – tyto věci totiž v drtivé většině případů nefungují a působí buď viditelné poškození (zhorší meltdown) nebo neviditelné (vedou k poklesu sebeúcty a sebevědomí).


Shutdown (vypnutí) – je formou zvládání, která se projevuje tak, že se autista snaží maximálně omezit veškeré smyslové vstupy – může být doprovázen pasivní nebo strnulou polohou, fixací pohledu na dané místo. Často je možné, že si zejména dítě s autismem lehne a nehnutě leží na zemi. Shutdown může mít různou délku – od několika minut po několik hodin. Shutdown je kompenzačním mechanismem, který je většinou nastartován zvýšenou hladinou úzkosti nebo smyslovým přetížením. Člověk s autismem se jeho prostřednictvím snaží předejít meltdownu. Může se jevit uzavřený do sebe, nemusí reagovat na vnější podněty, oslovení, atp.

Co samotní autisté doporučují dělat v případě shutdownu:

•V žádném případě se člověka, který prochází shutdownem nesnažte fyzicky omezovat, silou odtáhnout, atp. Nejenže to nepomáhá, ale zvyšuje to riziko meltdownu.

•Nechte člověka v shutdownu v klidu, případně se k němu přidejte. Některým lidem v takový moment vadí dotek, jiným přináší silné hlazení v oblasti zad úlevu.

•Ve chvíli, kdy je člověku lépe a začíná reagovat mu pomožte se zvednout. Volte pomalé a jisté pohyby. Jakmile to bude možné, vyhledejte klidné místo s minimem smyslových podnětů.

Shutdown a meltdown nejsou projevy mentálního onemocnění ani mentální retardace. Jde o samoregulační mechanismy senzoricky přetíženého mozku nebo člověka, který čelí kritické míře úzkosti. Mohou nabývat různých forem a projevů, od velice fyzických, až po čistě verbální. Dítě nebo dospělý, který prochází meltdownem vám nenadává – snaží se kompenzovat. Nehádejte se s ním proto zpět a nebojujte.

„Ty jdi do prdele.“ Řekl mi Petr, asi devítiletý autista. Šel po obrubníku, podél rušné silnice a já jsem chtěl, aby šel do většího bezpečí na chodník. Petr mi nechtěl nadávat. Znali jsme se teprve pár minut a jeho jediným přáním bylo, abych z jeho života v tu chvíli doslova zmizel, stejně jako celá situace, ve které se ocitl. Nebylo to nic osobního, bylo mu prostě nepříjemně a přál si, aby to skončilo. O pár minut pozdějí jsme si povídali v klidnějším prostředí o tématu, které ho zajímalo – počítačových hrách a o jeho rodině a zájmech. Zcela v klidu a kamarádsky.

Namísto rychlých soudů je třeba hledat příčiny. Jejich pochopením pomůžeme k lepší pohodě autistovi i jeho okolí.
http://mujautismus.cz/2016/01/autismus- ... down-html/
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod administrator » sob 24. úno 2018 12:52:32

Život s autismem? Jsem od narození šťastný, ve školce se mi smáli, teď mě respektují, říká Hájek

Obrázek

Přemýšlím trochu jinak než ostatní, odpovědi na některé otázky mi dělají problém, říká čtrnáctiletý Petr Matyáš Hájek, kterému byl diagnostikován autismus.
O své nemoci se rozhodl se svou matkou napsat knihu.
Narážky ostatních ignoruje, prý se mu dřív děti smály, teď ho respektují.
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod administrator » sob 24. úno 2018 13:08:32

Obrázek
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod administrator » stř 20. čer 2018 7:18:30

Aspergerův syndrom

Obrázek

Albert Einstein, Isaac Newton, Carl Jung, Mark Twain a další… Co mají společného kromě toho, že se stali hvězdami ve svém oboru? Tvrdí se o nich, že mohli trpět Aspergerovým syndromem.

Prý právě kvůli Aspergerovu syndromu (AS) byli podivínové, nerozuměli si s okolím a byli nezdravě zaujati určitými věcmi nebo zájmy. Leckdy sami sebou. Se zpětnými a mnohdy ničím nepodloženými diagnózami se v současné době doslova roztrhl pomyslný pytel. Těžko posoudíme, zda tyto osobnosti skutečně právě touto poruchou osobnosti trpěly. Dnes už je nikdo nemůže vyšetřit. A důkladné vyšetření je prvním krokem ke správné diagnostice této poruchy a zejména navazující vhodné péči.

Určitě jste se ve svém životě setkali s někým, kdo na své okolí působil zvláštním dojmem. Možná se o něm přímo říkalo, že je podivín, anebo dostal i mnohem nelichotivější přezdívky. Třeba proto, že se držel stranou ostatních a neměl prakticky žádné kamarády. Když už se rozhodl pro komunikaci, nebylo to s ním vůbec jednoduché. Například klidně odešel uprostřed řeči a bez rozloučení.

Zřejmě nikoho nenapadlo, že dotyčný člověk není jen obyčejný mimoň, ale že jeho odlišné chování může být způsobeno určitým handicapem. Například právě Aspergerovým syndromem, který patří mezi poruchy autistického spektra. „Diagnostické kategorie autismu a AS byly dle amerického systému zrušeny, zůstala jen jedna diagnostická kategorie poruchy autistického spektra. Očekává se, že evropský systém se s největší pravděpodobností vydá stejnou cestou někdy kolem roku 2018. Aktuálně můžeme říci, že Aspergerův syndrom je autismus u osob, které jsou verbálně zdatné a jejichž vývoj řeči nebyl výrazně opožděný. Zde ale rozdíly končí. I u osob s Aspergerovým syndromem a dobrým intelektem může být průběh poruchy těžký a sociální dopad závažný, a naopak některé osoby s autismem se mohou dokázat zařadit do života velmi úspěšně,“ vysvětluje psycholožka Kateřina Thorová z Národního ústavu pro autismus (NAUTIS).

Nerozumím ti…
Tuto vývojovou poruchu způsobuje dysfunkce určitých částí mozku. Kvůli ní má takto postižený jedinec velké problémy s okolím. Velmi obtížně se socializuje a navazuje vztahy, problémy mu dělá také komunikovat s ostatními. Mnohdy nedokáže pocity druhých nejenom pochopit, ale ani sám vyjádřit své vlastní emoce. Potíže má přitom jak při rozhovoru, tak i v rovině neverbální komunikace. Mimoslovní projevy, tedy takzvanou „řeč těla“, není u druhých schopen rozluštit. Často si je vědom své určité bezmocnosti, a tak případná neadekvátní reakce je vlastně obranou. Například hlavně děti se zařídí podle starého dobrého pravidla o tom, že nejlepší obrana je útok, a reagují agresivitou. Jiné se raději stahují do sebe. Obojí mnohdy vede k naprostému vyloučení z kolektivu nebo i šikaně.

Toto onemocnění je mnohem rozšířenější, než by se mohlo zdát, a je také mnohem častější než klasický autismus. Mohlo by se zdát, že jeho výskyt je na vzestupu. Problém je však jinde. Není tomu tak dlouho, co lékaři nebyli dostatečně informovaní, a proto docházelo k diagnostikování Aspergerova syndromu jen v některých případech. Nyní je situace jiná. K odhalení této vývojové poruchy dochází většinou již u dětí, nejpozději na prvním stupni základní školy. Trpí jí ve větší míře chlapci než dívky, a to v poměru 8:1.

Vyslovit diagnózu je možné i v dospělosti

Nicméně i když je v současné době Aspergerův syndrom diagnostikován již v dětství, neznamená to, že by byl přítomen jen v tomto období. „Počet osob, které žádají o diagnózu v dospělosti, každoročně roste. V současné době stojí o diagnostiku v našem středisku okolo stovky dospělých osob ročně. Bohužel stále přetrvává i mezi některými odborníky mylné přesvědčení, že poruchy autistického spektra jsou vázané pouze na dětství a v dospělosti vymizí. Lidé žádají diagnózu v dospělosti kvůli přístupu k cílené a adekvátní pomoci a práci s vlastní identitou. Jednoduše řečeno chtějí vědět, co je příčinou jejich pocitu jinakosti a obtíží v sociálních vztazích,“ připomíná Kateřina Thorová.

Přes všechen pokrok a obeznámenost odborníků s tímto problémem není však rozpoznání Aspergerova syndromu jednoduchou záležitostí. Je nutné ji odlišit od jiných, podobně se projevujících poruch chování, například ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). Ne všichni lidé s Aspergerovým syndromem jsou na tom stejně. Míra jeho závažnosti bývá rozdílná. Některé mírné formy na první pohled nejsou patrné, jiné jsou tak závažné, že je třeba velmi intenzivní terapie a nezřídka i podpory v podobě osobní asistence.

Neobvyklé zájmy i schopnosti
Poruchu popsal poprvé v roce 1944 rakouský pediatr Hans Asperger (1906–1980), po kterém získala také své jméno. Někteří z jeho dětských pacientů vykazovali neobvyklé chování. Nebyli schopni fungovat v kolektivu navzdory tomu, že jejich inteligence nebyla nijak postižena. Právě naopak, mnozí lidé s Aspergerovým syndromem mají nadprůměrný intelekt a bohatou slovní zásobu. Jako děti se mohou naučit rychle číst a psát, později jsou schopny citovat obsáhlé texty, bravurně hrát šachy anebo spočítat z hlavy složitý matematický příklad.

Při komunikaci ale neumí dát najevo, že je rozhovor s druhými pro ně příjemný, že je téma konverzace zajímá. Stejně tak nedokážou pochopit, kdy je vhodné do rozhovoru vstoupit anebo jak vhodně reagovat v dané situaci. Stává se pak, že díky své neschopnosti empatie mohou druhé zranit nebo urazit anebo působit arogantním a sebestředným dojmem. Dokážou neuvěřitelně dlouho hovořit o svých vlastních zálibách, aniž by jiné pustili ke slovu anebo se přesvědčili, že je nenudí. Zejména s přibývajícím věkem se pak zájmy těchto lidí stávají velmi poměrně specializované, nebo aspoň ne takové, jaké má většina lidí.

Lidé s Aspergerovým syndromem a rodinný život
Pokud si neumíte představit, jak asi může dospělý jedinec s Aspergerovým syndromem vypadat, pak si vzpomeňte na Dr. Sheldona Lee Coopera z amerického seriálu Teorie velkého třesku. Jeho chování by této poruše odpovídalo. Ano, z dětí s touto poruchou vyrůstají stejně handicapovaní dospělí. Jak se to projevuje například na schopnosti založit rodinu a vychovávat děti?

„Osoby, které mají mírnější variantu poruchy, mohou být velmi laskavými, oddanými a milujícími rodiči či prarodiči, ale existují i rodiče s Aspergerovým syndromem, kteří trpí poruchami osobnosti a jejich soužití s rodinou je někdy více než problematické. Řada lidí s AS se neožení a nemá děti, buď totiž nechtějí, nebo nedokážou najít partnera pro dlouhodobý vztah,“ objasňuje Kateřina Thorová.

Z Aspergerova syndromu se nelze vyléčit. Je možné jej ale zvládnout vhodnou léčbou. Ta zahrnuje psychoterapii a ke zvládnutí přidružených symptomů se využívají léky, ovlivňující například úzkost nebo deprese.

Podpora hodně pomáhá
Psycholožka dodává, že důležitá je také podpora okolí. A to jak u dětí, tak u dospělých: „Znalost příčin a porozumění důvodům jejich chování je prvním krokem k účinné podpoře dětí s AS. Dětem s touto poruchou je třeba pomáhat, aby byly úspěšné v procesu vzdělávání, dokázaly využít schopnosti, se kterými se narodily, dovedly navazovat sociální vztahy, netrpěly pocity osamělosti, neschopnosti a neocitly se v sociální izolaci. Především musíme rozumět podstatě autismu, to nám často pomůže správně odhadnout, proč se dítě chová určitým způsobem. Víme, že musíme větší pozornost věnovat vysvětlování a nácvikům sociálních situací a komunikace, je nutné vysvětlovat pravidla sociálního chování, rozvíjet porozumění emocím, jejich vlastním i u druhých lidí, a také je učit, že existují různé výjimky. Není to jednoduché, ale ani nemožné. Světu neurotypických (běžně uvažujících) osob vládne v sociálním chování přirozené nadání a intuice, světu osob s autismem analytické myšlení a učení.“

Několik set dětí ročně
„Podpora osob s autismem by měla přicházet ve všech věkových kategoriích podle individuální potřeby. Někteří dospělí lidé s AS potřebují podporu při hledání a udržení zaměstnání, v partnerských vztazích, někdy potřebují poradit ve své rodičovské roli. Jindy řeší psychické obtíže, které mohou mít právě souvislost s diagnózou Aspergerova syndromu, potřebují proto odborníka se znalostí této problematiky,“ uzavírá tato odbornice a jedna ze zakladatelek Národního ústavu pro autismus v Praze.

A co vlastně způsobuje Aspergerův syndrom? Přesné příčiny jeho vzniku zatím známy nejsou. Odborníci berou v úvahu jako možnou příčinu poškození mozku dítěte při porodu anebo těhotenství, případně nedlouho po něm. Nevylučují ani vliv specifických virových nebo bakteriálních infekcí (podle prof. Flégra např. toxoplasmóza zvyšuje pravděpodobnost celé řady závažných nemocí včetně autismu, pozn. red.) a uvažují také o možnosti genetických dispozic. V České republice se s Aspergerovým syndromem každoročně narodí několik stovek dětí.

Ze zdroje: http://www.vitalia.cz/
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod jednička » sob 04. srp 2018 12:37:07

Cestování pomáhá autistické dívce žít plnohodnotný život

Obrázek

Je jisté, že cestování je nejlepší učitel a průvodce, jakého můžete mít. Změny způsobené cestováním, kterých jsme svědky u autistické dívky, jsou ohromné. Je více společenská, sebevědomá, miluje dobrodružství a jednoduše si užívá nové zážitky.

Matka Arabela Carter-Johnson cestuje se svou osmiletou dcerou Iris Grace. Ve dvou letech jí byl diagnostikovaný těžký autismus. Nikdo si tehdy nedokázal představit, že o šest let později by mohli vyrazit na takové dobrodružství. Všechno to začalo sledováním jejích zájmů a učením se žití v přítomnosti, pozorováním a nasloucháním, aby její rodiče pochopili, jak Iris vnímá svět. Každý výlet je šitý na míru jejím zájmům a maminka ji během cest učí, jak se o sebe starat a další životní dovednosti. Učí se způsobem, který volně plyne. Arabela Carter-Johnson dokumentuje cesty, aby inspirovala ostatní a ukázala jim krásy našeho světa, které potřebují být chráněné pro budoucí generace.
Víra v to, že odlišnost je skvělá, vzbuzuje kladné povědomí o autismu. Trik je v následování vašeho dítěte a budování síly, namísto soustředění se na slabost.

Irisina láska k přírodě je základ jejího vývoje, inspirace pro její kresby a její rodiče zjistili, že v přírodě se učí nejlépe. Jejich poslední dobrodružství byl dvoutýdenní výlet po Řecku v dubnu 2018, kdy navštívili lesy s nejstaršími buky a duby Evropy, starověké ruiny, nádherné pláže, olivové háje a historická města.

ZDROJ: WWW.BOREDPANDA.COM
jednička
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 08. bře 2015 19:16:17
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod administrator » sob 04. srp 2018 15:54:32

Obrázek

Chytré brýle Google Glass se nikdy nestaly velkým hitem mezi uživateli, mohly by se však ve spojení se správným programem, stát užitečným nástrojem pro děti trpící autismem. Nedávné pokusy totiž dokázali, že mohou pomoci při zlepšování sociálních schopností.

Pro děti s autismem bývá při sociální interakci obtížné spojit si výraz tváře komunikačního partnera s konkrétními emocemi. Díky tomu jim chybí část zpětné vazby na jejich vlastní chování. Tým vědců ze Stanfordské univerzity proto vyvinul aplikaci, kterou nazval Superpower Glass. Ta propojuje mobilní telefon a chytré brýle a na základě analýzy jejich obrazu pomáhá nositelům brýlí identifikovat emoce.

Efektivita této aplikace byla zkoumána na celkem čtrnácti dětech u nichž byl diagnostikován autismus. Jejich věk byl od tří do sedmnácti let a brýle s aplikací využívali především při hrách s vrstevníky a ve svém volném čase. Na konci dvouměsíčního období dosáhly děti zlepšení sociálních dovedností v průměru o sedm bodů a některé z dětí mohou být při dlouhodobém zlepšení díky tomu přeřazení do kategorie s lehčí formou autismu.

Autoři studie poukazují na to, že se prozatím jedná o pilotní výzkum, který bude do budoucna nutné rozšířit na mnohem širší skupinu pacientů, aby bylo možné skutečně prokázat prospěšnost aplikace. Je také možné, že do budoucna bude aplikace upravována pro každé dítě zvlášť podle jeho individuálních potřeb. Je možné, že aplikace Superpower Glass by do budoucna mohla výrazně pomoci zlepšit život dětským pacientům i jejich rodičům.

https://www.otechnice.cz/chytre-bryle-g ... -internetu
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod administrator » čtv 09. srp 2018 8:14:17

Neurodiverzita aneb když autismus není postižení, ale "jinakost"

Doktorka Devon MacEachronová prosazuje pojem neurodiverzita, protože nelze určit, jaké funkce mozku jsou vlastně normální. A proto autisté či lidé s ADHD nejsou nemocní. Jsou jen jiní.

Obrázek

Každé 59. dítě v USA je diagnostikováno s poruchou autistického spektra a další miliony dětí trpí ADHD. Psycholožka Devon MacEachronová se přesto domnívá, že je lidem s neurologickými rozdíly věnováno jen velmi málo prostoru, aby se mohli ve společnosti realizovat. K tomu je podle ní potřeba, aby je většinová společnost přijala jako plnohodnotnou menšinu.

Léky na ADHD mají nebezpečné vedlejší účinky. Vyzkoušejte přírodní cestu!
Podle lékařského modelu duševního zdraví jsou neurologické rozdíly jako autismus nebo ADHD považovány za dysfunkce, poruchy či postižení, vysvětluje doktorka. Podle ní jde ale o neurologické rozdíly, které mohou být velice rozmanité. Většina z nás si pod slovem rozmanitost představí pojmy jako rasa nebo sexuální orientace. Existuje však jiný druh diverzity: neurodiverzita.

PARADIGMA PATOLOGIE
Většina vzdělaných lidí už dnes uznává, že koncept „normálnosti“ je v kontextu rasové, etnické nebo kulturní diverzity absurdní a nesmyslný. Když ale přijde na lidskou neurodiverzitu, převládá ve světě to, čemu se říká paradigma patologie. Toto paradigma se ve své podstatě dá zjednodušit na pouhé dva fundamentální předpoklady.

Neurologické rozdíly mezi lidmi by měly být uznávány a respektovány, ne patologizovány, potlačovány a odstraňovány.

Podle prvního předpokladu existuje jeden „správný“, „normální“ nebo „zdravý“ způsob, jakým mohou být lidský mozek a mysl nakonfigurovány a jak mohou fungovat. Druhý předpoklad pak rozvíjí ten první. Pokud se naše neurologická konfigurace a fungování (a v důsledku toho pak způsob, jakým myslíme a jak se chováme) výrazně odlišují od dominantního standardu, pak je s námi „něco v nepořádku“.

NORMALITA NEEXISTUJE
Pochybný předpoklad, že existuje něco takového jako „normální člověk“, leží v jádru paradigmatu patologie. Na druhou stranu paradigma neurodiverzity neuznává „normálnost“ jako platný koncept. Naopak. Tato teorie hlásá, že neurologické rozdíly mezi lidmi by měly být uznávány a respektovány, ne patologizovány, potlačovány a odstraňovány.

Neurodiverzita je součástí naší genetiky a našeho vývoje jako druhu, vysvětluje dále doktorka MacEachronová. Geny pro autismus a ADHD nejsou errory, ale jsou výsledkem variace lidského genomu, který bude i nadále představovat pro společnost výhody. Neurodiverzita je přirozenou, zdravou a hodnotnou formou lidské diverzity. Věří, že neexistuje žádný „normální“ nebo „správný“ styl fungování lidského mozku nebo lidské mysli o nic víc, než existuje jedno „normální“ nebo „správné“ etnikum, pohlaví nebo kultura.

Když si uvědomíme, že „normální“ je prostě jen něco, co si vymyslelo pár lidí, myšlenka autismu jako „poruchy“ vymizí.

Cílem doktorky MacEachronové je tolerantní a akceptující společnost, která oslavuje rozdíly mezi jednotlivými lidmi místo toho, aby se je snažila stírat.

Odlišní lidé by se tedy neměli měnit podle představ ostatních, ale měli by být povzbuzováni k tomu, aby našli své místo ve světě, kde se budou cítit dobře a kde budou přijímáni.


Jakmile odstraníme koncept „normálního“, stanou se neurotypičtí lidé příslušníky většiny – nikoli většiny zdravější nebo „správnější“, pouze běžněji se vyskytující. Autisté se tak stanou menšinovou skupinou, která nebude ze své podstaty více „postižená“, než je jakákoli menšina etnická. Když si uvědomíme, že „normální“ je prostě jen něco, co si vymyslelo pár lidí, myšlenka autismu jako „poruchy“ podle MacEachronové vymizí.

AUTISTÉ JAKO SPOJENÍ?

Někteří duchovní leadeři dovedli teorii o neurodiverzitě ještě dál. Kontroverzní spirituální guru Teal Swan má na autismus vlastní, velmi neotřelý názor.

Věří, že autisté díky své unikátně naprogramované mysli představují speciální propojení mezi současným lidstvem a jeho vyšším evolučním stupněm.

Tvrdí, že lidský mozek funguje jako takový „překladač“ mezi tím, co je hmotné a nehmotné. U autistů ale není toto spojení s hmotným světem aktivováno na stejné úrovni jako u běžných lidí a nachází se tak někde „mezi“ hmotným a nehmotným světem. Podle Teal proto proudí jejich tělem víc energie, která způsobuje zvýšenou nervovou činnost.

Normalita je vlastně takovou škatulkou také. Jen možná větší.

Teal Swan věří, že se lidstvo posouvá do další fáze vývoje, fáze, kdy se hmotný aspekt začne spojovat s tím nehmotným. Autisté na svět nepřišli proto, aby zapadli do škatulky, ale proto, aby nás dostali z té naší a pomohli nám stát se novým typem společnosti, do které se snažíme dostat. Je tedy na nás, kterou teorii přijmeme za vlastní. Každopádně víme, že „normalita“ je vlastně takovou škatulkou také. Jen možná větší.

zdroj: NowThis News
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Autismus

Příspěvekod administrator » čtv 30. srp 2018 12:51:58

Aspergerův syndrom - mírnější porucha autistického spektra

Zdroj: Isifa/Thinkstock

Autismus existoval ve všech dobách a ve všech kulturách. Postupem doby se diagnostikoval nejdříve samotný autismus a později jeho jednotlivé projevy zahrnuté pod pojem poruchy autistického spektra. Jednou z nich je Aspergerův syndrom, vyznačující se narušením v oblasti sociální interakce, komunikace a představivosti. Při Aspergerově syndromu je hloubka postižení zpravidla mírnější než při ostatních poruchách autistického spektra.
Lidé s Aspergerovým syndromem mají problémy s navazováním vztahů s druhými lidmi. Nechápou základní pravidla v sociálním cítění a nevědí a neumí dát jiným lidem vhodným způsobem najevo, že je konverzace s nimi zajímá nebo naopak. Nedokážou vstoupit do konverzace druhých lidí, naslouchat druhým lidem a vhodně reagovat v různých situacích s využitím řeči těla.

Jejich komunikační dovednosti jsou slabé a následkem toho se pak raději druhým lidem vyhýbají nebo se chovají nevhodným způsobem. Obtížně chápou mimoslovní komunikaci, a proto mají omezenější gestikulaci a mimiku.

Někdy mohou negativně reagovat na změny, mohou lpět na rituálech nebo nutně vykonávat určité činnosti. Pokud má vše svůj standardní denní režim a řád, cítí se lidé s Aspergerovým syndromem bezpečněji a jistěji.

Dva typy Aspergerova syndromu
Aspergerův syndrom rozlišujeme na nízko funkční a vysoce funkční. Lidé s nízko funkční variantou mají těžké problémové chování, které je jen málo ovlivnitelné. Tito lidé úzkostlivě vyžadují dodržování rituálů od svého okolí a jejich chování je výrazně repetitivní (neustále se opakující). Navazují kontakt s ostatními bez ohledu na situaci nebo kontakt tvrdohlavě odmítají a nejsou schopni emocionální vzájemnosti ani sociálně přiměřeného chování.

Při vysoce funkčním aspergerovu syndromu chybí výrazně problémové chování a neochota ke spolupráci. Tito lidé mají své vyhraněné zájmy, ale dokážou se věnovat i jiným činnostem. Jejich emocionální reakce se liší jenom mírně a v sociálním kontaktu působí naivně a nezrale. Mívají průměrné až nadprůměrné intelektové schopnosti.

Příznaky aspergerova syndromu
nedostatečná mimika
nezájem o navazování vztahů
neschopnost očního kontaktu
neobvyklý zájem o jednu jedinou věc nebo činnost
nedostatek emocí
nepřiměřená reakce na pocity druhých
agresivní chování
poruchy motoriky
poruchy spánku
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 3770
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 


Zpět na Pomoc při specifických poruchách

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Forums Bottom
cron